Succes is niet voor lafaards

In het boek SUCCES IS NIET VOOR LAFAARDS geeft Paul Moers 10 marketingoplossingen voor nieuwe groei.

Paul Moers is ervan overtuigd dat groei alleen maar gerealiseerd kan worden wanneer we bereid zijn de dingen anders aan te pakken.  In dat opzicht heeft een crisis best wel een nuttige  functie: we worden gedwongen om om naar nieuwe oplossingen te zoeken.
Met de juiste dosis lef en de bereidheid om hard te werken kunnen we de weg omhoog weer inslaan, stelt hij.
Besluiteloosheid in tijden van crisis daarentegen kan ervoor zorgen dat een bedrijf ten onder gaat.

Manage nooit met je rug naar de toekomst
Inspiratie putten uit successen uit het verleden kan best wel aantrekkelijk zijn, maar toch gaat het hem net om de toekomst.
Bedrijven die inspelen op veranderingen en de ‘drivers of change’ op tijd in de gaten krijgen, hebben een groot voordeel op de concurrentie.

Bekijk problemen en uitdagingen vanuit een nieuw paradigma
Bedrijven die een nieuwe denkwijze hanteren kunnen heel succesvol worden.  Vaak luisteren deze bedrijven weldegelijk naar hun klanten en durven ze ook al eens naar andere industrieën kijken.
Een voorbeeld van deze strategie zijn de fosbury-flop, de vernieuwende manier van hoogspringen die op de Olympische spelen van 1968 met heel veel succes werd geïntroduceerd door hoogspringer Dick Fosbury.
Een ander voorbeeld is hoe Jeff Bezos in 1995 met Amazon het online winkelen introduceerde, hetgeen sindsdien heel veel aan populariteit heeft gewonnen.
Ikea werd dan weer de de eerste ‘zelfbediening’ in meubelverkoop.

Misfits & Rebels
Binnen elke organisatie zijn er misfits en rebels te vinden.  Deze kunnen best lastig zijn voor de organisatie, maar blijken vaak in staat te zijn om succesvolle bedrijven op te bouwen.
Raymond Cloostermans startte binnen Unilever de productlijn Rituals op.  Binnen Unilever was dit geen lang leven beschoren, maar toen hij de productlijn overnam, wist hij er een groot succes van te maken.

Zet de klant nu eens echt centraal
Nagenoeg ieder bedrijf heeft er de mond van vol, maar weinig bedrijven gaan tot het uiterste om de klant centraal te zetten.
Een voorbeeld hiervan is Starbucks, de koffieketen die haar medewerkers zelfs verbiedt om parfum te dragen omwille van het koffiearoma.

Werk aan de identiteit van de organisatie en het merk
Een sterke identiteit heeft verschillende voordelen: het helpt om klanten aan jou te binden en het helpt ook om een helder beleid uit te stippelen.
Net als mensen kan je ook bedrijven onderverdelen in verschillende archetypen: het onschuldige type, het zorgende type, de uitdager, de bouwer, de heerser, enz.  Deze archetypen kunnen helpen bij het formuleren van een identiteit.

Beperk je niet.  Ontwikkel nieuwe categorieën
Moers heeft het hier niet over een loutere uitbreiding van het assortiment, maar de ontwikkeling van compleet nieuwe producten in een nieuwe productcategorie.  Hij haalt hiervoor voorbeelden aan als Senseo en de Perfect Draft, die de vraag naar koffie en bier een nieuwe impuls gaven.

Ga op zoek naar de paradox
Met een marketingparadox kun je een enorme voorsprong nemen op de concurrentie.  Je kunt als het ware een markt opnieuw openbreken: het geeft de onderneming een nieuw elan en het wekt vaak de sympathie van de klant op.
Een voorbeeld van een marketingparadox is zeer modieus en toch zeer betaalbaar, een strategie die kledingketen ZARA toepast.
Andere paradoxen zouden kunnen zijn: exclusief en toch betaalbaar, maatwerk en toch betaalbaar,…

Focus op wat er echt toe doet
Hiervoor haalt Moers het pareto-effect aan.  Het pareto-effect bestaat erin dat 20% van de activiteiten (ook wel klanten) goed zijn voor 80% van de winst.  Het spreekt voor zich dat bedrijfsleiders beter afstand kunnen nemen van hun minder rendabele activiteiten en zich beter toeleggen op wat wel rendeert.

Zorg ervoor dat processen op elkaar aansluiten en in lijn zijn met het merk
Indien een bedrijf kiest voor een agressieve marketingcampagne is het belangrijk dat alle niveaus op de hoogte zijn en dat er bijvoorbeeld ook voldoende voorraad is om aan de vraag te voldoen.

Ga met een sterk merk de strijd aan
Idealiter is een merk relevant, onderscheidend en opmerkelijk.  Dat zorgt extern voor bevestiging, geloofwaardigheid en een emotionele verbintenis met de doelgroep.  Intern zorgt het voor overeenstemming over waarvoor het merk staat en hoe klanten tegemoet worden getreden.
Sterke merken doen wat ze beloven en gaan met hun tijd mee.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *